Το Cooknews.gr ‘ανακρίνει’ τον Τάσο Ανδρεάδη σχετικά με τον πολύπλευρο ρόλο του ως R’ & D’Chef και τις προκλήσεις που συναντάει ως δημιουργός προϊόντων στον χώρο των τροφίμων.


Ποιός ειναι ο ρόλος ενός R’ & D’Chef και ποιες οι προκλήσεις που συναντάει ως δημιουργός προϊόντων στον χώρο των τροφίμων.


Πριν λίγες μέρες είχαμε την χαρά να συνομιλήσουμε με τον Έλληνα Chef Τάσο Ανδρεάδη o oποίος εργάζεται στο R‘ & D’ Center της Unilever που εδρεύει στην πόλη Heilbronn της Γερμανίας, εκεί όπου πριν από 180 χρόνια περίπου είχε ιδρυθεί η ιστορική εταιρία Knorr.

Ο Anastasios όπως αποκαλείται από τους συναδέλφους του, έχει σχεδιάσει δεκάδες προϊόντα γαστρονομίας για τον τελικό καταναλωτή επάνω σε διαφορετικές κατηγορίες όπως ζωμούς, σούπες, pot noodles, snacks, σάλτσες, dressings και καρυκεύματα τα οποία βρίσκονται σήμερα στα ράφια των μεγάλων Ευρωπαϊκών super markets, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2015 βραβεύτηκε από την Unilever με το ιδιαίτερο βραβείο ‘R & D excellence‘ για την συνολική του συνεισφορά στον χώρο της καινοτομίας μέσα στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων της εταιρίας. Eνα βραβείο που όπως λέει κρατάει ως παρακαταθήκη για το μέλλον καθώς η ηθική αυτή επιβράβευση του έδωσε μεγαλύτερο κίνητρο να συνεχίσει να επενδύει στην γνώση και την έρευνα γύρω από νέα προϊόντα και νέες τεχνολογίες.

Tι ακριβώς καλείσαι να κάνεις ως δημιουργός προϊόντων στην εταιρία που εργάζεσαι Τάσο και ποιές θα έλεγες ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που συναντάς?

Στον προϊοντικό κόσμο ένας Chef καλείται να μετουσιώσει γεύστικά μείγματα ή συγκεκριμένες συνταγές φαγητών από όλο τον κόσμο σε προϊόντα που προορίζονται να σταθούν στα ράφια των super markets ή ακόμη και στις επαγγελματικές κουζίνες. Βέβαια τα προϊόντα δεν αφορούν μόνο τελικά πιάτα αλλά οτιδήποτε σχετικό προσφέρεται στον καταναλωτή ή τον επαγγελματία και σχετίζεται με την γαστρονομία γενικότερα.(καρύκευμα, ζωμός κ.ά).

Οι προκλήσεις είναι πολλές και ποικίλουν ανάλογα με το είδος του προϊόντος, την αγορά στην οποία απευθύνεται, την τεχνολογία που κουβαλάει και πολλά άλλα. Προκλήσεις να θέλετε!

Ο μεγαλύτερος στόχος παραμένει πάντα η απόλυτη ικανοποίηση του τελικού καταναλωτή και κατά την γνώμη μου, όταν μιλάμε για βιομηχανία η όσο το δυνατόν πιο πιστή μεταφορά των χαρακτηριστικών ενός φρεσκομαγειρεμένου, νόστιμου φαγητού στην τυποποιημένη μορφή του. Ο αρμόδιος Chef θα πρέπει να κάνει την ασφαλή και επιτυχημένη μετάβαση στο τελικό τυποποιημένο προϊόν, αφού πρώτα εξελίξει την τελική συνταγή στον βαθμό που ικανοποιεί τον αρχικό σχεδιασμό. Θα πρέπει συνεπώς να βρει τα κατάλληλα υλικά και να τα χρησιμοποιήσει σωστά, κρατώντας παράλληλα το τελικό του κόστος του στα επιθυμητά επίπεδα. Η βιομηχανία εφευρίσκει συνεχώς νέες τεχνολογίες και παράγει υλικά που προσπαθούν να μοιάσουν τα φρέσκα. Κάποιες φορές το καταφέρνει σχετικά καλά και κάποιες πάλι όχι. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι η παραγωγική διαδικασία με βάση τον διαθέσιμο εξοπλισμό πρέπει να είναι καθ’ όλα συμβατή με το προϊόν που δημιούργησες, αλλιώς όλα θα πάνε χαμένα και κάποιες ωραίες ιδέες δεν θα μπορέσουνε ποτέ να πάρουν σάρκα και οστά στα ράφια των αγορών.

Πως περνάει μια τυπική σου μέρα στην εργασία σου Τάσο? Περιέγραψε μας λίγο την εργασιακή καθημερινότητά σου.

Η μέρα μου ξεκινάει σχεδόν πάντα με πολλά e-mails που με περιμένουν και πρέπει να διαβαστούν και να απαντηθούν. Αυτά με την σειρά του δρομολογούν μία σειρά από δράσεις όπως συμμετοχή σε συναντήσεις για τα τρέχοντα projects, πολλές γευστικές δοκιμές προϊόντων και βέβαια το μαγείρεμα διαφόρων συνταγών από όλο τον κόσμο σχεδόν καθημερινά. To να έρχεσαι σε καθημερινή επαφή με διαφορετικά υλικά από όλο τον κόσμο και να μαγειρεύεις συνεχώς νέα πιάτα σου δίνει αυτοπεποίθηση και σιγουριά για την επόμενη πρόκληση. Υπάρχει επίσης αρκετή δουλειά στον υπολογιστή. Εκεί θα δουλέψω τις συνταγές σε ηλεκτρονικό περιβάλλον και θα κάνω μικρές ή μεγάλες διορθώσεις μέχρι το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά σεμινάρια, τεστ καταναλωτών καθώς και η μελέτη στο διαδίκτυο είναι εξίσου δράσεις που απορροφούν χρόνο από την καθημερινότητά μου.
Η εργασιακή επαφή με συναδέλφους από άλλα κράτη είναι από τις πιο επιμορφωτικές όσο και διασκεδαστικές ενασχολήσεις της μέρας, βλέποντας πόσο διαφορετικά προσεγγίζει την υπόθεση ‘φαγητό’ ένας συνάδελφος Chef με διαφορετική γαστρονομική κουλτούρα από ότι εγώ.

Ποια χαρακτηριστικά πρέπει κάνουν έναν δημιουργό προϊόντων πετυχημένο στην δουλειά του? Υπάρχει κάποιο μυστικό επιτυχίας που πρέπει να ξέρουμε?

Όπως σε όλες τις περιπτώσεις όταν αγαπάς αυτό που κάνεις δίνεις όλο σου το είναι για να πετύχεις στο τέλος. Αυτό είναι από μόνο του πολύ σημαντικό στον δρόμο για την επαγγελματική επιτυχία. Δεν θα πρέπει να λυπάσαι για τον χρόνο που αφιερώνεις προκειμένου να μάθεις, να δοκιμάσεις ή ακόμη και να αποτύχεις σε κάτι. Από εκεί και πέρα χρειάζεται σίγουρα οργανωτικότητα, επιμονή, συνέπεια και προσαρμοστικότητα. Όσο περισσότερες γνώσεις αποκτήσεις γύρω από την διεθνή γαστρονομία, τις τεχνολογίες, τις διαφορετικές συμπεριφορές των πρώτων υλών καθώς και τις καταναλωτικές συνήθειες της κάθε χώρας στο φαγητό, τόσο πιο στοχευμένα θα προσεγγίσεις την επόμενη προϊοντική σου πρόκληση. Η διορατικότητα είναι επίσης σημαντική όταν θέλεις να προβλέψεις την ανάγκη για ένα προϊόν και να φτάσεις πρώτος εκεί.

Από εκεί και πέρα όταν μιλάμε για την τελική επιτυχία ενός προϊόντος καταλαβαίνετε ότι η συσκευασία του ή το Marketing γύρω από αυτό έχουν ιδιάζουσα σημασία στην εξέλιξή και την κατάληξή του στην αγορά.

Ο καθένας στον χώρο του εξελίσσεται και ωριμάζει διαφορετικά. Σημαντικό για εμένα είναι να κρατάς τα θετικά και να μαθαίνεις από τα αρνητικά που σου συμβαίνουν, διορθώνοντας τα όσο μπορείς την επόμενη φορά μειώνοντας την πιθανότητα λαθών. Αυτό θα σε κάνει σίγουρα καλύτερο μέρα με την μέρα στην δουλειά σου.

Όσο για το μυστικό της επιτυχίας νομίζω είναι λίγο από όλα τα παραπάνω καθώς και η ομαλή, συνεχής επίτευξη των μικρών στόχων που βάζεις πριν πετύχεις έναν μεγαλύτερο.

Πως μπορείς να γνωρίζεις τα διαφορετικά και ιδιαίτερα γνωρίσματα από φαγητά άλλων χωρών έτσι ώστε να τα αναπτύξεις σωστά και ως προϊόντα για τις αγορές?
Όλα ξεκινάνε από την σωστή προετοιμασία. Μελετάς, διαβάζεις, δοκιμάζεις στην πράξη και στην καλύτερη περίπτωση έρχεσαι σε επικοινωνία με κάποιον που γνωρίζει τα αυθεντικά χαρακτηρηστικά του φαγητού, πως μαγειρεύεται, τα κύρια υλικά, κ.τ.λ.. Είναι πολύ σημαντικό να λάβεις την αυθεντική διάσταση ενός φαγητού γνωρίζοντας για την ιστορία του, την προέλευσή του και φυσικά την θέση του στο τραπέζι των ντόπιων ανθρώπων.

Στην Unilever έχω την τύχη να έχω συναδέλφους από όλο τον κόσμο καθώς και πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο δίκτυο Chef. Είναι συναρπαστικό να δοκιμάζεις ένα Tikka Massala μαγειρεμένο από ένα Ινδό ή ένα Beef Pho από ένα Βιετναμέζο, όπως και οι ίδιοι εκτιμούν το να φάνε έναν μουσακά ή τα αγαπημένα ‘γεμιστά’ μας φτιαγμένα από έναν Έλληνα Chef.

Πέρα από όλα αυτά μου αρέσει να δοκιμάζω πολλά νέα προϊόντα που έρχονται στα supermarkets και επίσης πολλά διαφορετικά πιάτα όταν καταφέρνω και ταξιδεύω σε άλλες χώρες. To θετικό πλέον είναι ότι στα μεγάλα supermarkets υπάρχουν σήμερα υλικά σχεδόν από όλο τον κόσμο, πράγμα που κάνει πιο ελκυστική και εύκολη την ευκαιρία να μαγειρέψουμε κάτι διαφορετικό ή εξωτικό με περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας να πλησιάσουμε στην αυθεντική εκδοχή των φαγητών.


Μίλησες για διαφορετικά προϊόντα. Θα ήθελες να μας αναφέρεις κάποια από αυτά που έχεις δημιουργήσει τώρα ή και στο παρελθόν? Ξεχωρίζεις κάποιο από αυτά σαν το πιο αγαπημένο σου?

Είναι αρκετά και προέρχονται από διαφορετικές κατηγορίες. Πριν την Unilever επικεντρωνόμουν σε προϊόντα για την μαζική εστίαση. Τα τελευταία 6 χρόνια φτιάχνω προϊόντα για τον τελικό καταναλωτή και το Retail.

Πριν λίγα χρόνια μου ζητήθηκε να αναπτύξω έναν ιδιαίτερο ζωμό σε κύβους για την αγορά της Ισπανίας. Λέγεται Cocido και προορίζεται να ενισχύει κυρίως ένα δημοφιλές παραδοσιακό Μαδριλένικο φαγητό που περιέχει μοσχάρι, κοτόπουλο, ρεβίθια, λαρδί και λαχανικά. Η συνταγή ήταν πραγματική τελετουργία κάθε φορά που την μαγείρευαμε με πολλά υλικά και υπέροχη γεύση. Ο ζωμός τελικά βγήκε στην αγορά και χρησιμοποιείται σήμερα σε πολλές περισσότερες συνταγές της Ισπανικής κουζίνας πράγμα που με κάνει χαρούμενο για τον πολύ χρόνο που απαιτήθηκε πριν κυκλοφορήσει.



Μια από τις τελευταίες μου και αγαπημένες μου δουλειές είναι η νέα σειρά των Ασιατικών ‘Pot noodle snacks’ που βασίζονται επάνω σε αυθεντικές ασιατικές συνταγές και περιέχουν noodles ρυζιού. Κυκλοφορούνε ήδη στην αγορά της Μ.Βρετανίας και απευθύνονται κυρίως σε όλους αυτούς που θέλουν να δοκιμάσουν εξωτικές γεύσεις μέσα από την εύκολη χρήση των snacks.

Για να στανταριστούνε οι συνταγές έγιναν πολλές δοκιμές και teletastings με την ομάδα στην Αγγλία ενώ για το τελικό γευστικό προφιλ των συνταγών ήρθα σε επαφή με ανθρώπους που κατάγονται από διάφορα μέρη της Ασίας και μου έδωσαν πολύτιμα tips και πληροφορίες για τις αυθεντικές εκτελέσεις. Νιώθω πραγματικα υπέροχα που βλέπω αυτή την σειρά προϊόντων να βρίσκεται στα ράφια της Μ.Βρετανίας.

Πώς αντιλαμβάνεσαι την ελληνική κουζίνα στο εξωτερικό? Όχι μόνο την προϊοντική αλλά και μέσα από τους χώρους εστίασης?

Τα εστιατόρια στο εξωτερικό μπορούν εύκολα να απογειώσουν ή και να καταστρέψουν την εικόνα της ελληνικής γαστρονομίας. ΄Οι πελάτες θεωρούν ως ελληνική κουζίνα αυτό που τους προσφέρεται σε αυτούς τους χώρους. Συνεπώς αντιλαμβάνεσετε το πόσο σημαντικό είναι να φεύγουν με καλές εντυπώσεις από εκεί. Τα εστιατόρια που λειτουργούν χρόνια στο εξωτερικό έχτισαν καλώς ή κακώς κάποιες αντιλήψεις στους ξένους για την γαστρονομία μας που αλλάζουν μεν, πολύ δύσκολα δε. Υπάρχουν πάντως εξαιρετικά παραδείγματα ελληνικών εστιατορίων στο εξωτερικό που δίνουν το στίγμα της ελληνικής κουζίνας με τον καλύτερο τρόπο. Aγνές πρώτες ύλες, καλομαγειρεμένα πιάτα, ξεκάθαρες γεύσεις, ισορροπημένη δημιουργικότητα και φυσικά διάθεση να μάθεις στον ξένο, τον τρόπο με τον οποίο απολαμβάνει κάποιος ένα ελληνικό γεύμα. Αποτελεί μεγάλη πρόκληση να καταφέρεις να καθιερωθείς στην καθημερινή διατροφική κουλτούρα ενός ξένου. Είτε με ένα φαγητό στο εστιατόριο, είτε με ένα ελληνικό προϊόν από τα ράφια των supermarkets.

Ο λόγος είναι οι διαφορετικές συνήθειες που κουβαλάει ο καθένας και οι ‘διατροφικές ανασφάλειες’ που έχουμε γύρω από άγνωστες κουζίνες και διαφορετικές γεύσεις.

Όσο για την ελληνική ‘προϊοντική’ κουζίνα η 5χρονη διαμονή μου στο εξωτερικό μου δείχνει ότι τα ελληνικά προϊόντα εκτιμώνται ιδιαιτέρως από τους ξένους. Τα επώνυμα ελληνικά προϊόντα έχουν σήμερα ταυτιστεί με την ποιότητα και δεν αναφέρομαι μόνο στα best sellers όπως η ελιά, το ελαιόλαδο και η φέτα, αλλά σε πολλά περισσότερα τα τελευταία χρόνια που προέρχονται κυρίως από μικρότερους παραγωγούς. Διαθέτουμε εξαιρετικά προϊόντα και πρέπει να δημιουργήσουμε σαν χώρα ένα ακόμη πιο ισχυρό δίκτυο εξαγώγιμων προϊόντων που θα κάνουν την ελληνική γαστρονομία πιο δυνατή και αναγνωρίσιμη στο παγκόσμιο στερέωμα. Και σε αυτό θα πρέπει οι εκάστοτε κυβερνήσεις να δώσουν – επιτέλους -πραγματικά ελκυστικά κίνητρα ξεκινώντας από τους παραγωγούς και την στήριξή τους μέχρι τα στάδια της τελικής τυποποίησης και εμπορίας στο εξωτερικό. Οι ιδέες υπάρχουν αλλά οι άνθρωποι θα πρέπει να αισθάνονται ότι έχουν το κράτος δίπλα τους όταν επενδύουν σε καινοτόμες ιδέες και όχι απέναντί τους.

Θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για τον χρόνο σου και τα ενδιαφέροντα πράγματα που μοιράστηκες μαζί μας γύρω από τον χώρο τον οποίο δραστηριοποιείσαι Τάσο. Θα ήθελες να κλείσουμε με ένα μήνυμα προς τους νεότερους που θέλουν να ασχοληθούν με την μαγειρική?

Θα ήθελα να τους πω ότι η Μαγειρική τέχνη είναι μία έννοια και μία τέχνη πολυδιάστατη.

Τους προτείνω να την γνωρίσουν, να την μάθουν, να την αγαπήσουν και να την ζήσουν στο έπακρον επιδεικνύοντας επιμονή, υπομονή και σύνεση σε ότι κάνουν.

Επίσης να επενδύσουν στην συνεχή εκπαίδευση σε ό,τι κάνουν.

Η χαρά της δημιουργία και η προσφορά γεύσεων, αρωμάτων και συναισθημάτων στους ανθρώπους μέσα από το φαγητό είναι ένα τεράστιο προνόμιο για όσους εργάζονται στον χώρο της γαστρονομίας και αποτελεί την μεγαλύτερη επιβράβευση για όσους υπηρετούμε την μαγειρική μέσα από όλες τις μορφές της.

Previous Η Σταφίδα και τα πλούσια ωφέλη της
This is the most recent story.

No Comment

Leave a reply